Intervju s strokovnjakom: Chris Davies o sistemih ADAS in avtonomnih avtomobilih
Aktivni tempomat, zaviranje v sili, sledenje voznemu pasu… Naši avtomobili prevzemajo vedno več nalog in poraja se vedno več vprašanj. Koliko smo še zares oddaljeni od trenutka, ko nam v svojem avtomobilu za vožnjo od točke A do B ne bo več potrebno poprijeti za volan? So asistenčni sistemi (ADAS) zanesljivi in kako bodo spremenili navade naše mobilnosti v prihodnosti?
Ta vprašanja smo postavili Chrisu Daviesu, profesorju na Univerzi Walesa in vodji oddelka za tehnični napredek v skupini Belron, ki je vodilna na področju popravil in menjave avtostekel in katere del je tudi Carglass. Chris natančno spremlja razvoj omenjenih tehnologij, preučuje posledice na zakonske spremembe, vedenjske navade voznikov in varnost v prometu.
Chris, sodobni avtomobili se ves čas razvijajo. Je povsem avtonomna vožnja še vedno zelo oddaljena?
“Res je, veliko se je že spremenilo in se še bo v prihodnjih letih. V Evropski Uniji bodo morali proizvajalci avtomobilov od leta 2022 nekatere asistenčne sisteme serijsko vgrajevati v nove modele. Zaviranje v sili na primer. Od leta 2024 pa bodo temu morali zadostiti vsi novi prodani avtomobili, ne le novi modeli.”
“Prav ti ADAS sistemi avtomobile naredijo – avtonomne. Avtonomnost pa je izražena v stopnjah. Povprečen novi avto s sofisticiranimi asistenčnimi sistemi ima stopnjo 0 ali 1. Na cesti je tudi že veliko avtomobilov z avtonomnostjo druge stopnje. Ti imajo na primer aktivni tempomat ali sledenje voznemu pasu. Avto torej deloma vozi sam, a to za voznika pravzaprav nič ne spremeni. Tretja stopnja pomeni, da lahko teoretično začasno umaknemo pogled s ceste. Lahko bi prebrali časopis ali odgovorili na email. V Evropi takšno tehnologijo premore na primer Audi A8, a vozniku ni na voljo.
“Povsem avtonomna vozila ne bodo na voljo pred letom 2070.”
“Avtomobil s četrto stopnjo vozi večinoma avtonomno. Voznik lahko po želji prevzame nadzor ali pa takrat, ko je to potrebno. Pričakujemo, da bodo takšni avtomobili na cestah do leta 2030. Potem pa je tu še peta stopnja, rezervirana za 100 odstotno avtonomna vozila, ki ne potrebujejo voznika. Ta verjetno ne bodo na voljo pred letom 2070.”
Do 2070 je še kar nekaj let. Kako to, da ta tehnologija ne bo na voljo prej?
“Za to obstaja več razlogov. Sprejemanje zakonov na državni in regijski ravni, ki pogosto precej zaostajajo, njihovo sprejemanje traja precej časa. In dokler ne bodo sprejeti, je potovanje z avtonomnim vozilom na javnih cestah prepovedano. Seveda bodo tudi potrošniki potrebovali veliko časa, da pridobimo zaupanje v tehnologijo in se navadimo na priložnosti, ki jih ta omogoča.”
“Nimamo še prepoznanih standardov, ki so za nekatere ključne komponente nujni. Pomislite na primer na strojno in programsko opremo, ki podpira komunikacijo V2X. To je tehnologija, s katero avtonomni avtomobili izmenjujejo podatke. Le univerzalna navodila jim bodo omogočila izmenjavo kjerkoli, kadarkoli, s katerimkoli avtomobilom na karkšnikoli cesti.”
“Danes se proizvajalci osredotočajo predvsem na nove ADAS funkcije.”
“Za veliko proizvajalcev avtomobilov v tem trenutku avtonomni avtomobili niso prioriteta. Njihov razvoj je zares drag. Zato se osredotočajo na nove funkcije sistemov ADAS. Drugi razlog je v tem, da so dogovori z drugimi sektorji, kot so telekomunikacije, težki, kar pa je nujen pogoj. Kako torej prilagoditi infrastrukturo brez konsenza? In kako zgraditi potreben kapital? Mislim, da se situacija ne bo izboljšala. Veliko političnih strank se izogiba občutnim vložkom – predvsem v drage in velikopotezne projekte, ki se bodo izkazali šele dolgoročno.”
Napredek je torej predvsem znotraj sistemov ADAS. Ali ti še vedno uporabljajo lasersko tehnologijo (lidar)?
“Lidar je bil včasih zelo priljubljen, ko se je prvič pojavilo samodejno zaviranje v sili. Lidar lahko primerjamo z radarjem. Z odbojem laserskega utripa lidar določi razdaljo med avtomobilom in drugim objektom. Najprej se je razdaljo računalo z eno dimenzijo – lasersko črto. Lidar torej ni bil toliko natančen in je deloval le pri nižjih hitrostih. Danes pa je to precej bolj sofisticirana tehnologija, ki lahko ustvari 3D sliko okolja s pomočjo večih laserskih slojev. Razvoj seveda stane, lidar pa tudi ne pozna razlike med avtomobilom in ogroženim udeležencem v prometu. Nekateri proizvajalci sodobne različice lidarja še uporabljajo, a to ne velja za premijske znamke. Lidar gotovo ne bo dominantna tehnologija v tem smislu.”
Katere tehnologije pa so v vzponu?
“Veliko sistemov ADAS uporablja kamere in radarje. Ti zaznajo objekte zelo daleč in delujejo tudi pri višjih hitrostih. Pametne kamere prepoznajo pešce in kolesarje, ti podatki pa so predvsem pomembni za samodejno zaviranje v sili, saj sistem zna zaščititi kolesarje in pešce. Zna razločiti barve – kot človeško oko. Prepozna prometne znake in luči na semaforju. Pa saj morda imate v avtomobilu tehnologiji sledenja voznega pasu in prepoznavanja prometnih znakov.”
“Priča smo zanimivi evoluciji pri Tesli, ki opušča radarje in opremi svoje avtomobile le s kamerami. Verjamejo, da slednje same dovolj uporabne. V svoje avtomobile vgradijo dve dodatni kameri, ki delujeta kot človeško oko in tako ustvarita sliko z globino, perspektivo in izračunata razdaljo med objekti. Seveda morajo tehnologijo še izpopolniti. Nekateri ADAS sistemi tako še ne bodo kmalu na voljo, obljubljajo pa, da jih bodo ponovno aktivirali po zaključnem testnem obdobju.”
“Pri Tesli se sedaj zanašajo le na kamere in so opustili radar.”
Lahko nepravilno nastavljeni sistemi ADAS povzročajo nesreče?
“Novosti spremljam zelo podrobno in doslej še nisam slišal za takšen primer. A moramo ostati previdni. ADAS sistemi lahko preprečijo nesreče ali ublažijo njihove posledice. A slaba kalibriranost seveda kompromitira njihovo delovanje.”
“Kako veš, da je sistem pravilno kalibriran? Če vklopiš sistem za sledenje voznemu pasu in tvoj avtomobil ne ostane na sredini pasu ali prevozi belo črto, je nekaj narobe. Nemogoče pa je upravljati s funkcijo samodejnega zaviranja v sili (AEB). Ta se aktivira le takrat, ko je predmet ali oseba preblizu avtomobila. Sistem AEB bo v najboljšem primeru preprečil trk. Če to ni več možno, pa vsaj ublažil. Nepravilno delujoč ali slabo kalibriran AEB je lahko nevaren. Zato je priporočljivo na servisu z diagnostiko preveriti morebitne težave in po potrebi prilagoditi programsko opremo.”
Kako bodo ADAS sistemi vplivali na prihodnost podjetja Carglass?
“Število vozil na cesti v mnogih državah še vedno narašča in podjetje se primerno razvija. Novi predstavljeni modeli avtomobilov bodo v Evropski Uniji s prihodnjim letom morali biti opremljeni z ADAS sistemi. Obveza, ki se bo leta 2024 razširila na vse nove prodane avtomobile. Stare avtomobile bodo torej vse bolj nadomeščali takšni s sistemi ADAS. Naše stranke bodo potrebovale redno vzdrževanje. Kot pravim, ADAS sisteme je pomembno preverjati in od časa do časa ponovno kalibrirati.”
Proizvajalci vse manj sodelujejo s prodajalci in delavnicami. Na primer Teslin mobilni servis… kaj si mislite o tem trenudu?
“Mobilni servisi niso dovolj. Nekatera popravila zahtevajo primeren prostor. Po trku na primer morajo biti ADAS sistemi primerno ponovno kalibrirani. Za izvedbo kalibracije je pred avtomobil potem potrebno postaviti objekt. To mora biti storjeno v delavnici, na ravnih tleh. Primerna mora biti tudi osvetlitev. Zato mislim da bodo podjetja, kot je Carglass, še naprej potrebovala tudi delavnice.”
Aktivni tempomat, zaviranje v sili, sledenje voznemu pasu… Naši avtomobili prevzemajo vedno več nalog in poraja se vedno več vprašanj. Koliko smo še zares oddaljeni od trenutka, ko nam v svojem avtomobilu za vožnjo od točke A do B ne bo več potrebno poprijeti za volan? So asistenčni sistemi (ADAS) zanesljivi in kako bodo spremenili navade naše mobilnosti v prihodnosti?
Ta vprašanja smo postavili Chrisu Daviesu, profesorju na Univerzi Walesa in vodji oddelka za tehnični napredek v skupini Belron, ki je vodilna na področju popravil in menjave avtostekel in katere del je tudi Carglass. Chris natančno spremlja razvoj omenjenih tehnologij, preučuje posledice na zakonske spremembe, vedenjske navade voznikov in varnost v prometu.
Chris, sodobni avtomobili se ves čas razvijajo. Je povsem avtonomna vožnja še vedno zelo oddaljena?
“Res je, veliko se je že spremenilo in se še bo v prihodnjih letih. V Evropski Uniji bodo morali proizvajalci avtomobilov od leta 2022 nekatere asistenčne sisteme serijsko vgrajevati v nove modele. Zaviranje v sili na primer. Od leta 2024 pa bodo temu morali zadostiti vsi novi prodani avtomobili, ne le novi modeli.”
“Prav ti ADAS sistemi avtomobile naredijo – avtonomne. Avtonomnost pa je izražena v stopnjah. Povprečen novi avto s sofisticiranimi asistenčnimi sistemi ima stopnjo 0 ali 1. Na cesti je tudi že veliko avtomobilov z avtonomnostjo druge stopnje. Ti imajo na primer aktivni tempomat ali sledenje voznemu pasu. Avto torej deloma vozi sam, a to za voznika pravzaprav nič ne spremeni. Tretja stopnja pomeni, da lahko teoretično začasno umaknemo pogled s ceste. Lahko bi prebrali časopis ali odgovorili na email. V Evropi takšno tehnologijo premore na primer Audi A8, a vozniku ni na voljo.”
Povsem avtonomna vozila ne bodo na voljo pred letom 2070.
“Avtomobil s četrto stopnjo vozi večinoma avtonomno. Voznik lahko po želji prevzame nadzor ali pa takrat, ko je to potrebno. Pričakujemo, da bodo takšni avtomobili na cestah do leta 2030. Potem pa je tu še peta stopnja, rezervirana za 100 odstotno avtonomna vozila, ki ne potrebujejo voznika. Ta verjetno ne bodo na voljo pred letom 2070.”
Do 2070 je še kar nekaj let. Kako to, da ta tehnologija ne bo na voljo prej?
“Za to obstaja več razlogov. Sprejemanje zakonov na državni in regijski ravni, ki pogosto precej zaostajajo, njihovo sprejemanje traja precej časa. In dokler ne bodo sprejeti, je potovanje z avtonomnim vozilom na javnih cestah prepovedano. Seveda bodo tudi potrošniki potrebovali veliko časa, da pridobimo zaupanje v tehnologijo in se navadimo na priložnosti, ki jih ta omogoča.”
“Nimamo še prepoznanih standardov, ki so za nekatere ključne komponente nujni. Pomislite na primer na strojno in programsko opremo, ki podpira komunikacijo V2X. To je tehnologija, s katero avtonomni avtomobili izmenjujejo podatke. Le univerzalna navodila jim bodo omogočila izmenjavo kjerkoli, kadarkoli, s katerimkoli avtomobilom na karkšnikoli cesti.”
Danes se proizvajalci osredotočajo predvsem na nove ADAS funkcije.
“Za veliko proizvajalcev avtomobilov v tem trenutku avtonomni avtomobili niso prioriteta. Njihov razvoj je zares drag. Zato se osredotočajo na nove funkcije sistemov ADAS. Drugi razlog je v tem, da so dogovori z drugimi sektorji, kot so telekomunikacije, težki, kar pa je nujen pogoj. Kako torej prilagoditi infrastrukturo brez konsenza? In kako zgraditi potreben kapital? Mislim, da se situacija ne bo izboljšala. Veliko političnih strank se izogiba občutnim vložkom – predvsem v drage in velikopotezne projekte, ki se bodo izkazali šele dolgoročno.”
Napredek je torej predvsem znotraj sistemov ADAS. Ali ti še vedno uporabljajo lasersko tehnologijo (lidar)?
“Lidar je bil včasih zelo priljubljen, ko se je prvič pojavilo samodejno zaviranje v sili. Lidar lahko primerjamo z radarjem. Z odbojem laserskega utripa lidar določi razdaljo med avtomobilom in drugim objektom. Najprej se je razdaljo računalo z eno dimenzijo – lasersko črto. Lidar torej ni bil toliko natančen in je deloval le pri nižjih hitrostih. Danes pa je to precej bolj sofisticirana tehnologija, ki lahko ustvari 3D sliko okolja s pomočjo večih laserskih slojev. Razvoj seveda stane, lidar pa tudi ne pozna razlike med avtomobilom in ogroženim udeležencem v prometu. Nekateri proizvajalci sodobne različice lidarja še uporabljajo, a to ne velja za premijske znamke. Lidar gotovo ne bo dominantna tehnologija v tem smislu.”
Katere tehnologije pa so v vzponu?
“Veliko sistemov ADAS uporablja kamere in radarje. Ti zaznajo objekte zelo daleč in delujejo tudi pri višjih hitrostih. Pametne kamere prepoznajo pešce in kolesarje, ti podatki pa so predvsem pomembni za samodejno zaviranje v sili, saj sistem zna zaščititi kolesarje in pešce. Zna razločiti barve – kot človeško oko. Prepozna prometne znake in luči na semaforju. Pa saj morda imate v avtomobilu tehnologiji sledenja voznega pasu in prepoznavanja prometnih znakov.”
“Priča smo zanimivi evoluciji pri Tesli, ki opušča radarje in opremi svoje avtomobile le s kamerami. Verjamejo, da slednje same dovolj uporabne. V svoje avtomobile vgradijo dve dodatni kameri, ki delujeta kot človeško oko in tako ustvarita sliko z globino, perspektivo in izračunata razdaljo med objekti. Seveda morajo tehnologijo še izpopolniti. Nekateri ADAS sistemi tako še ne bodo kmalu na voljo, obljubljajo pa, da jih bodo ponovno aktivirali po zaključnem testnem obdobju.”
Lahko nepravilno nastavljeni sistemi ADAS povzročajo nesreče?
“Novosti spremljam zelo podrobno in doslej še nisam slišal za takšen primer. A moramo ostati previdni. ADAS sistemi lahko preprečijo nesreče ali ublažijo njihove posledice. A slaba kalibriranost seveda kompromitira njihovo delovanje.”
“Kako veš, da je sistem pravilno kalibriran? Če vklopiš sistem za sledenje voznemu pasu in tvoj avtomobil ne ostane na sredini pasu ali prevozi belo črto, je nekaj narobe. Nemogoče pa je upravljati s funkcijo samodejnega zaviranja v sili (AEB). Ta se aktivira le takrat, ko je predmet ali oseba preblizu avtomobila. Sistem AEB bo v najboljšem primeru preprečil trk. Če to ni več možno, pa vsaj ublažil. Nepravilno delujoč ali slabo kalibriran AEB je lahko nevaren. Zato je priporočljivo na servisu z diagnostiko preveriti morebitne težave in po potrebi prilagoditi programsko opremo.”
Kako bodo ADAS sistemi vplivali na prihodnost podjetja Carglass?
“Število vozil na cesti v mnogih državah še vedno narašča in podjetje se primerno razvija. Novi predstavljeni modeli avtomobilov bodo v Evropski Uniji s prihodnjim letom morali biti opremljeni z ADAS sistemi. Obveza, ki se bo leta 2024 razširila na vse nove prodane avtomobile. Stare avtomobile bodo torej vse bolj nadomeščali takšni s sistemi ADAS. Naše stranke bodo potrebovale redno vzdrževanje. Kot pravim, ADAS sisteme je pomembno preverjati in od časa do časa ponovno kalibrirati.”
Proizvajalci vse manj sodelujejo s prodajalci in delavnicami. Na primer Teslin mobilni servis… kaj si mislite o tem trenudu?
“Mobilni servisi niso dovolj. Nekatera popravila zahtevajo primeren prostor. Po trku na primer morajo biti ADAS sistemi primerno ponovno kalibrirani. Za izvedbo kalibracije je pred avtomobil potem potrebno postaviti objekt. To mora biti storjeno v delavnici, na ravnih tleh. Primerna mora biti tudi osvetlitev. Zato mislim da bodo podjetja, kot je Carglass, še naprej potrebovala tudi delavnice.”